UTOM-möte 32 hos Gotlandsmusiken i Visby

Detta höstvackra UTOM-möte hölls hos Gotlandsmusiken samt på Solbergaskolan i Visby 22-23 september 2024.

Dag 1

Musiklivsspaningar

Efter den inledande introduktionsrunda får medlemmarna dela med sig av aktuella spaningar från musiklivet. Bland annat berättades att…

  • Det är kul med mellansnack och underhållning på konserter! Många yrkesmusiker tycker tyvärr att ordet underhållning har en negativ klang.
  • I Sverige saknas promoters som marknadsför konserter på ett bra sätt – en kompetens arrangörerna ibland saknar. De kämpar också med att bygga upp en trogen, återkommande publik, som kan lite på att arrangören levererar ett bra program.

Kulturbudgeten, institutioner och studieförbunden

  • Den nya budgeten var ett självklart samtalsämne. Rekordlåga 0,68% av den totala budgeten går till kulturområdet samtidigt som endast 0,19% av reformutrymmet på 60 miljarder öronmärks till kulturen (d.v.s. de extra satsningarna som skjuts till budgeten).
  • De områden som drabbas är regionala verksamheter som finansieras via samverkansmodellen samt studieförbunden. Ett nytt system för kvalitetsrapportering införs för studieförbunden, vilket innebär mer administration och mindre konstnärlig verksamhet.
  • Bättre nyheter var att Kostnärsnämnden och Kulturrådet inte slås ihop, efter efter hård kritik mot förslaget. Däremot väcks en del frågor när Kulturrådet slår ihop tre stöd (arrangörsstöd, turnéstöd och fonogramstöd).
  • Sundsvalls kommun räddar arrangörsföreningen och rockklubben Pipeline från att läggas ner och Luleå kommun fortsätter att täcka upp efter regeringens nedskärningar till studieförbunden, bland annat genom att gå in och delfinansiera lokalhyror.

Kyrkomusiken

  • En ny psalmbok tas fram och 9 500 förslag har skickats in, varav ca 600 har valts ut till till provsjungning. Därtill har en ny mall tagits fram för kyrkans affischer, som tyvärr är jättetråkig!

Frilans och studenter

  • Produktionsbolag inom tv-branschen kommer ofta med tvivelaktiga kontrakt, med sjunkande ersättning för återkommande jobb. Ibland saknas kontrakt helt och hållet. 
  • Det statliga fastighetsbolaget Akademiska Hus tar ut hög hyra av KMH. Skolan tvingas skära ner, vilket drabbar studenterna. Samtidigt går fastighetsbolaget med vinst, som sedan går tillbaka till staten. Något är fel med systemet.
  • Konferensen Kulturkraft i Luleå vill föra samman näringsliv och kulturliv, men konferensen kostar att delta på och risken finns att de fria kulturskaparna inte dyker upp.

Musikinslag – Ida Meidell Blylod
Varje UTOM-möte bjuder en av medlemmarna på ett musikaliskt inslag från sin genre eller tradition. Denna gång var det violinisten Ida Meidell Blylod som som bjöd på en finstämd Irländsk slow air, The Dear Irish Boy, som förts vidare till henne genom den engelske ackordeonisten och folkmusikern Frank Lee.

Gästföreläsare – Helena Wessman, länsmusikchef Gotlandsmusiken
Helena, som själv kommer från Gotland, har en bakgrund som trombonist och hade en av sina första spelningar via Gotlandsmusiken, som hon nu är chef för. Hon berättade om länsmusikens första turbulenta år med stora neddragningar, till dagens situation med 14 anställda musiker i flera ensembler. Förra året genomförde 300 konserter för 30 000 besökare – i ett län med endast 60 000 invånare! Uppdraget är brett och verksamheten riktar sig till allt från anpassad skola och ålderdomshem till högprofilerade konserter på Visby Strand.

Gotlandsmusiken får finansiering via kultursamverkansmodellen och poängtera att det rör sig om anslag och inte bidrag. Den nyligen aviserade sänkningen av anslaget till länsmusiken blir ett hårt slag för verksamheten.

Helenas CV innehåller en rad tunga poster, bland annat chefspositioner på Högskolan för Scen- och musik i Göteborg, Göteborgs symfoniker, konserthuschef på Berwaldhallen fram till nyligen rektor på Kungl. Musikhögskolan (KMH) i Stockholm.

Medlemspresentation med jazzpianisten Oskar Lindström
Oscar växte upp i Göteborg med en musikalisk pappa, som trots att han var amatörmusiker lyckades få jobb på Göteborgsoperan(!) och en körsjungande mamma. Barndomen var fylld med musikaliska inslag och han minns hur Kvartettsällskapet spelade hemma i vardagsrummet.

När Oskar var 4 år ville han börja spela cello, men då han var för liten fick han istället börja spela piano för Per Högberg, professor i liturgiskt orgelspel. Cello fick han sen börja med när han fyllt 8 år. Trots att han mest spelade klassiskt var det roligare att improvisera och övergick sedan till att spela mer jazz och impromusik. Han spelade även mycket folkmusik, bland annat med barndomsvännen och folkmusikern Olof Kennemark, han åkte på fokmusik-läger och spelade i ett band som hette Bark.

Han studerade vid Fridhems folkhögskola och Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, men kände att det var svårt att utvecklas inom jazz i en akademisk miljö. 2015 han fick chansen att åka till USA och delta i det prestigefyllda internationella mentorsprogrammet Betty Carter’s Jazz Ahead. Där KMH var snällt var mentorsprogrammet intensivt och utmanande och när han kom hem kändes det som att ha jazzmuskler på steroider.

Han började spela professionellt i Ann-Sofie Söderqvists storband. En dag fick han ett samtal om ett månadsvikariat på Gotlandsmusiken. Det blev snabbt ett halvår och är nu kvar, flera år senare. Flytten till Gotland och länsmusiken innebar en kulturkrock. Där han var van att vara hängiven musiken som frilansare i Stockholm handlade hängivenheten nu om att varenda krona skulle gå till musik till lokalinvånarna. Med skiftet i fokuset började han också brinna för kulturlivet på ön.

Oskar spelade upp musik från albumet Fugue.

Mötesdagen avslutades med en UTOM-verkstad där medlemmarna fick spåna på framtida initiativ eller samtala vidare om spaningarna från musiklivet följt av en naturskön vandring i naturområden Södra hällarna. På kvällen åts det gott och dragspel, saxofon och mandolin kan ha spelats fram till långt in på natten.

Dag 2

Mötets andra dag var förlag till Solbergaskolans aula där medlemmarna under förmiddagen fick möta företrädare för musikutbildningar på Gotland; rektor, skolchef och lärare, länsmusiken och politiker för att diskutera förutsättningar och framtidsutsikter för musiken på ön.

Hör P4 Gotlands inslag om Solbergaskolans satsningar på musik (2017)

Inledningstalare forskaren Sissela Nutley
Sissela Nutley forskar inom kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hon redogjorde för den forskning som bedrivits kring kognitiv utveckling, resiliens och sociala förmågor kopplat till musikutövande.

De senaste tio åren har man sett en negativ utveckling av ungas psykiska hälsa och IQ, vilket till viss del kan kopplas till livsstil och användning av digitala medier. Gener och livssituation, och inte minst hur vi nyttjar vår tid är faktorer som påverkar måendet och hjärnans utveckling. I flera studier syntes ett samband mellan musicerande i barn- och ungdomsåren och utvecklingen av empatiska och kommunikativa förmågor samt IQ.

Panelsamtal om musikutbildningen på Gotland
Med forskningen färskt i minnet var det dags för ett panelsamtal om förutsättningarna för musikutbildningen på Gotland. Företrädare för skola, regionmusik och politik diskuterade frågor rörande jämbördig musikutbildning för alla elever på Gotland, utmaningen att få tid för musik i skolan och, i enlighet med forskningen, att höja statusen för musikämnet jämte andra kunskapsämnen i skolan.

Paneldeltagare
Jörgen Nordström, grundskolechef Region Gotland
Erik Rudstedt, rektor Solbergaskolan
Britta Backlund, musiklärare
Oscar Lindstner, regionråd (S)
Oskar Lindström, musiker och medlem i UTOM
Helena Wessman, Gotlandsmusiken

I pausen fick deltagarna påhälsning av Solbergaskolans musikklasser som framförde Lalehs En stund på jorden. Inte ett öga var torrt!

Workshop med paneldeltagare och medlemmar
Förmiddagen avslutade med en gemensam workshop i mindre grupper med paneldeltagare och UTOM-medlemmar där de diskuterade möjliga vägar framåt för musikutbildningarna på Gotland. I det efterföljande samtalet nämndes behovet av bättre samverkan mellan de olika stegen i musikutbildningen, med ett musiklivskonvent som en möjlig arena för att samla regionens aktörer. Deltidsarbetande och obehöriga musiklärare togs upp som ett problem som behöver en lösning, samt att lokalfrågan ofta är ett problem – särskilt nu under rådande läge med stora nedskärningarna hos studieförbunden.

Medlemspresentation med rapparen Erik Lundin
Efter lunchen på Gotlands museum återvände gruppen till aulan för en medlemspresentation med rapparen Ibrahima Erik Lundin Banda. Han berättade om uppväxten i Husby och Bromsten i Stockholm, med en mamma Sverige och pappa från Gambia. Under uppväxten hade han mycket kultur kring sig men även basketen hade en viktig plats och drömmen var att en dag få spela i NBA. Efter flytten till Bromsten började Erik i en Waldorfskola, med obligatorisk flöjt och fiol, vilket han idag ångrar att han inte fortsatte med.

Som ung besökte han ofta sin gudfar i Texas, vilket gjorde starkt intryck och kom att präglade hans artistiska uttryck och språk. Han återvände sedan till USA för att studera business management på Johnson & Wales University i Providence. Med en universitetsexamen kunde han känna sig trygg med att ha en reservplan om musiken inte skulle bära sig.

Åter i Sverige lade han musikkarriären på is för att jobba som telefonförsäljare. Vägen till etablering som artist gick genom musikerkollektivet RMH (Respect My Hustle), med många nu kända musiker som Adam Tensta, Silvana Imam, Cherry mfl. I början sjöng han på engelska under artistnamnet Eboi, turnerade med Adam Tensta och utforskade olika genrer genom en rad olika musikprojekt.

Det stora genombrottet kom när han släppte debut-EP:n Suedi under namnet Erik Lundin – en lek med den egna identiteten och de normer och förväntningar som finns inom hiphop. Sedan dess har han vunnit flera musikpriser och har spelat tillsammans med artister som Håkan Hellström och Annika Norlin. Han har även varit gäst i tv-programmet Jills veranda samt sommarpratat (2020).

Erik bjöd på musik från tidig karriär, med projekt som runnit ut i sanden, till den senaste singeln Dina ögon är nakna.

Medlemsmötet avslutades med ett samtal om nästkommande medlemsmöte i Örebro på temat psykisk hälsa. Fulla av intryck och på gott humör gick promenaden ner till båten och sedan med buss och tåg vidare ut i landet.