UTOM-möte 28 på Birka Folkhögskola, Östersund

Mitt under rasande bildningsdebatt hade UTOM sitt 28:e medlemsmöte på Birka Folkhögskola i Östersund.

Under den inledande rundan ger medlemmarna sina spaningar från musiklivet: Det har framkommit att gängkriminella tvättar pengar via Spotify. Sparkraven på regionerna ger mindre pengar till kulturverksamheter samtidigt som högre hyror pressar läget ytterligare. Utfallet av skådespelarstrejeken i USA kan också avgöra hur musiker och kompositörer får ersättning framöver.

Efter spaningarna var det dags för Moa Brandt och Yvonne Dahlbom att hålla i en crash course i Folkhögskole- respektive Studieförbundsvärlden.

Oudspelaren Filip Bagewitz demonstrerade i sin musikaliska workshop hur den orientaliska improvisationstekniken maqam kan låta. Medlemmarna fick utforska maqamen tillsammans i mindre grupper, och samlades sedan för en stor gemensam improvisation.

Under sin medlemspresentation berättade filmkompositören Sofia Hallgren hur hon växte med musiken och tidigt valde trumpeten som sitt instrument. Ändå dröjde det innan hon förstod att hon skulle kunna arbeta professionellt med musik. Sedan dess har hon turnerat som musiker, arbetat som ljudtekniker, komponerat musik till filmer, serier, reklam och tv-spel. Sedan flytten till Åre undervisar hon även på Birka folkhögskola.

Inför det stundande besöket från Kulturminister Parisa Liljestrande, inleddes andra dagen med att gruppen fick spåna fram frågor som skulle vara intressanta att ställa. Många var intresserade av att höra hennes reflektion efter stormarna kring partikollegan Sophia Jarl i Norrköping.

Efter det följde en djupdykning i ämnet folkbildning, med folkbildningsutredare Christer Nylander på videolänk, och Birka folkhögskolas rektor Ann-Kristin Jonsson och Wilhelm Westerman, verksamhetsledare för musik på Birka.

Samtalet följdes av ett välkommet musikinslag där Moa Brandt framförde egna låtar på gitarr, ackompanjerad av Anna Berglund på piano och sång.

Mötets andra medlemspresentation hölls av Zofie Kašparová, en genreöverskridande musiker från Tjeckien. Trots att ingen i familjen spelade ett instrument drömde hon om att bli gitarrist. Istället fick hon en blockflöjt och började spela klassisk musik i musikskolan. Efter att ha studerat genusteori och åkt på världsmusiklägret Ethno öppnade sig nya världar som skulle komma att ändra hennes musikaliska bana helt.

I en argumentationsövning fick medlemmarna öva på att ta varsin sida i den högaktuella frågan om “kulturen ska kunna bära sig själv” och när halva tiden gått byta perspektiv med den andre.

Under en walk-and-talk fortsatte diskussionerna mot ett dramatiskt jämtländsk sceneri. Norrköpingsdebatten diskuterades vidare men även det faktum att utbildningsministern Mats Persson samma dag meddelat att en tredjedel av studieförbundens medel kommer att försvinna.